05 november 2008

Optimisten talar

Systern och hennes kompanjon (artistnamn Pink Barbro) skrev en låt om de där dagarna. Dagarna när allt går fel och det enda man kan glädjas åt är sina fina tänder. Texten går så här:

Det var tur att jag inte köpte några skor idag
Det var tur att jag inte tog mitt paraply
Det var tur att jag glömde äta frukost
Det var tur
För det är en hemsk hemsk dag i dag

Av nya skor får man skavsår
I solsken får man släpa på paraply
En frukostmätt mage får inte i sig lunch
En hemsk dag hade blivit mer än hemsk

Tänk om jag hade tagit min varma jacka idag
Tänk om jag hade glömt min cykelhjälm
Tänk om jag hade tagit en dusch i morse
Ja, tänk om
Det hade vart en värre dag

Svetten hade målat lökringar under mina armar
Cykeln hade säkert löpt amok
Varmvattnet hade som alltid tagit slut
En hemsk dag hade blivit mer än hemsk

Vilken tur att mina stövlar inte läckte idag
Vilken tur att jag inte hann med min frisyr
Vilken tur att inte borstat tänderna
Vilken tur
För det är en hemsk hemsk dag idag

Vattenpölarna hade kantat min väg
Uppsatt hår hade avslöjat ett depptråkigt grin
Tandkrämsminten hade säkert fått mig kräkas
En hemsk dag hade blivit mer än hemsk

Låten heter Optimisten. Nu ska jag försöka bota min inre optimist med brödbak och Obamas segertal.

Inga kommentarer: