29 november 2008

När livet värderas lägre än öl

Idag har tjuvlyssnat spärrat upp öronen i mina hemtrakter:

Buss mellan Karlstad och Kil
Två tjejer ~16 sitter och diskuterar en kompis.

Tjej 1: Jag känner mig jättesäker när jag åker med honom. Han är verkligen jätteduktig på att köra bil. Det spelar ingen roll hur full han är, han kör lika säkert och bra ändå.
Tjej 2: Jag vet!
Efter en liten stund.
Tjej 1: Alltså, jag fattar inte att han inte har körkort.

Visst låter tjejernas dumhet komisk. Men om man kommer från Kil och minns de som dött så fastnar skrattet i halsen. Alla har inte fått uppleva sitt sextonde år, på grund av dessa duktiga fulla bilförare utan körkort. Det är inte alls bara en ungdomsgrej, förnumstiga vuxna gör likadant. Oavsett hur många som dör så förändras inte attityden till MIN frihet att ge mig ut på vägen aspackad. Det har ju gått bra förut... Fy fan.

Inga kommentarer: